Megfizethetetlen tanítások


Azt hallottam, hogy a depresszió kezelése ma már egy multi-milliárdos üzlet. Elszomorító! Nem szép dolog mások baján meggazdagodni. Aszkéta tradíciónkban, a szerzetesek nem tarthatnak maguknál pénzt és soha sem rovunk ki díjat a beszédeinkre, sem a tanácsadásra, sem bármilyen más szolgáltatásunkra, amit nyújtunk.
         Egy amerikai nő hívta fel egy szerzetestársamat, egy neves meditációs tanárt, és a meditációs órákról kérdezgetett.
         „Hallottam, hogy oktat meditációt.” mondta vontatottan a telefonban.
         „Igen hölgyem, oktatok,” válaszolt udvariasan.
         „Mennyibe kerül?” kérdezte, rögtön a tárgyra térve.
         „Semennyibe hölgyem.”
         „Hát akkor nem lehettek túl jók!” válaszolta, és letette a kagylót.
         Én is kaptam egy hasonló telefonhívást pár éve, egy félig lengyel félig ausztrál hölgytől:
         „Lesz ma este beszéd a központjukban?” érdeklődött.
         „Igen hölgyem. Este 8:00-kor kezdődik,” mondtam neki.
         „Mennyit kell érte fizetni?” kérdezte.
         „Semennyit hölgyem, ingyen van,” magyaráztam. Aztán egy kis szünet következett.
         „Nem értett meg.” Mondta erélyesen. „Mennyi pénzt kell, adjak, hogy meghallgathassam az előadást?”
        „Asszonyom, nem kell egy petákot sem adnia, ingyen van,” mondtam olyan megnyugtató hangon, ahogy csak bírtam.
        „Idefigyeljen!” kiabált a vonal túlsó végén. „Dollárok! Centek! Mennyit kell felköhögnöm, hogy bejussak?”
        „Hölgyem, nem kell felköhögnie semmit sem. Egyszerűen besétálhat. Leülhet hátul, és bármikor kimehet, ha úgy tartja kedve. Senki nem fogja megkérdezni a nevét vagy elkérni a címét, nem fogunk a kezébe nyomni prospektusokat, nem fogjuk felkérni arra, hogy ajánljon fel adományt az ajtónál. Teljesen ingyen van.”
Hosszú csönd következett.
Aztán őszintén, érdeklődve rákérdezett, „De… Akkor nektek ebből mi jut?”
„Boldogság asszonyom,” válaszoltam. „Boldogság.”
Ma ha bárki megkérdezi, hogy ezek a tanítások mennyibe kerülnek, soha nem mondom, hogy ingyenesek. Inkább azt mondom, megfizethetetlenek. 
Brahm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése