Hogyan előzzünk meg felkeléseket?


Ha megértjük, hogy nincs hova mennünk, inkább szembenézünk a problémával, minthogy elfutnánk előle. A legtöbb gondra létezik gyógyír, csak nem vesszük észre a megoldást, mert a másik irányba futunk. Az előző történetben, a jacht motorját megjavították, a két férfi továbbra is legjobb barátok maradtak és elképesztően jól telt útjuk maradék része – együtt.
         Ahogy a mi világunk emberei egyre közelebb kell, hogy éljenek egymáshoz, muszáj megoldásokat találnunk a problémáinkra. Nincs hova menekülni. Egyszerűen nem engedhetünk meg nagyobb viszályokat már.
         Az 1970es évek közepétől végéig, személyesen megtapasztalhattam, hogy milyen módszereket talált a kormány egy nagyszabású konfliktus kezelésére, egy akkora bajra, ami demokráciájuk alapjait fenyegette.
         Dél-Vietnámban, 1975-ben, pár nap alatt Laosz és Kambodzsa is a kommunisták kezére került. A nyugati hatalmaknál elfogadott „Dominó elv” szerint, Tájföld lett volna a következő, aki elbukik. Ekkor még csak egy fiatal szerzetes voltam észak-kelet Tájföldön. A kolostor, ahol a legtöbb időt töltöttem, kétszer olyan közel volt Hanoihoz, mint Bangkokhoz. Azt ajánlották, hogy jelentkezzünk a nagykövetségeinken, ahol már vártak a menekülési tervek. A legtöbb nyugati kormányt meglepte volna, ha Tájföld nem bukik el.
         Ácsán Cshá akkorra már egész híres volt és sok magas rangú táj tiszt és vezető táj kormányfő látogatta meg kolostorában tanácsért és lelkesítésért. Folyékonyan beszéltem már tájul, és kicsit lao nyelven, így bővebb belelátást nyerhettem a helyzet komolyságába. A hadsereget és a kormányt kevésbé foglalkoztatták a határaikon kívül állomásozó Vörös csapatok, mint a nemzetükön belül lévő kommunista aktivisták és szimpatizánsaik.
         Sok zseniális tájföldi egyetemi tanuló szökött észak-kelet Tájföld dzsungeljeibe, hogy a belföldi, táj, kommunista gerilla erőket támogassa. A fegyverzetüket, csakúgy, mint a kiképzésüket, a határon túlról biztosították. A falvak a „rózsaszín” területeken örömmel látták el őket élelemmel és egyéb felszereléssel, volt helyi támaszuk. Ominózus veszélyt jelentettek.
         A tájföldi haderő és a kormányzat egy három részből álló stratégiát dolgozott ki megoldásként.

1.    Higgadtság
A hadsereg nem támadta meg a kommunista támaszpontokat, noha minden katona jól tudta, hogy hol vannak. Mialatt vándorló szerzetesként éltem 1979-80-ig, hegyeket és dzsungeleket keresve, ahol magányban meditálhatok, gyakran futottam katonai járőrökbe, akik tanácsokkal láttak el.
Rámutattak egy hegyre, hogy oda ne menjek – mert ott vannak a kommunisták. Aztán ráböktek egy másikra, mondván, hogy az egy jó hely meditálni, mert ott nincsenek. Meg kellett fogadjam a tanácsaikat. Abban az évben a kommunisták elfogtak és megöltek pár őserdőben meditáló vándorló szerzetest – miután végeztek a kínzásukkal. Ezt mondták.

2.    Megbocsátás
Ezalatt a veszélyes időszak alatt végig, feltétel nélküli amnesztia volt hirdetve. Bármikor, ha egy kommunista lázadó fel kívánt hagyni a nézeteivel, egyszerűen leadhatta a fegyverét és visszatérhetett a falujába vagy az egyetemére. Valószínűleg megfigyelés alatt tartották még, de semmilyen büntetést nem róttak ki rá. Voltam Kow Wong tartomány egyik falujában, pár hónappal azután, hogy a településen kívül, kommunisták lesből megtámadtak és megöltek egy dzsipnyi táj katonát. A falu többségében szimpatizált a vörösökkel, de nem vettek részt aktívan a harcokban. Elmondták, hogy megfenyegették és zaklatták őket, de végül engedték, hogy szabadon elmenjenek.

3.    A probléma gyökerének kezelése
Az évek alatt, új utakat láttam épülni és régieket beburkolni a vidéken.  A falusiak már elvihették a városokba eladni a terményeiket. Tájföld királya, maga felügyelte és pénzelte több száz öntözőrendszerhez kötött víztisztító tartály építését, amivel a szegény, észak-keleti gazdák kétszer arathattak rizst évente. Az elektromosság eljutott a legtávolabbi faluközösségekbe is, és ezzel együtt jött az iskola és az orvosi rendelő. Tájföld legszegényebb területeit Bangkok kormánya maga vette gondozásba, és a falusiak kezdtek relatív jólétben élni.

Egy járőröző táj honvéd a dzsungelben egyszer ezt mesélte nekem:

Nem szükséges lelőni a kommunistákat. Ők is ugyanolyan táj emberek. Ha találkozom velük a hegyről lefelé jövet, vagy mikor a falvakba mennek ellátmányért – mert mind tudjuk, hogy kicsodák – csak megmutatom nekik az új karórámat, vagy engedem, hogy tájföldi zenét hallgassanak az új rádiómon – aztán nem maradnak többé kommunisták.

Ez volt az ő tapasztalata, és a bajtársaié is.
         A tájföldi kommunisták oly haragban indították felkelésüket a kormánnyal szemben, hogy készen álltak feláldozni az életüket is. De a kormány oldali visszafogottság megakadályozta, hogy haragjuk nőhessen. Megbocsátással, az amnesztiával, biztonságos és tisztességes módjuk nyílt kilépni.  A probléma megoldását az jelentette, hogy fejlesztésekkel a szegény falusiaknak kedveztek. Az emberek nem látták már értelmét, hogy a kommunistákat támogassák: elégedettek voltak azzal a kormánnyal, aki épp hatalmon volt. A kommunisták pedig, akik oly nehézségek közt éltek az őserdővel borított hegyekben, maguk is kételkedni kezdtek abban, amiben hittek.
         Egymás után adták le fegyvereiket és tértek vissza családjaikhoz, a falvaikba vagy az egyetemekre. Az 1980as évek elejére, már alig maradt pár lázadó, így a dzsungelseregek hadvezérei, a kommunisták vezetői, szintén feladták magukat. Emlékszem, volt egy kiemelt cikk a Bangkok Postban egy agyafúrt vállalkozóról, aki táj turistákat kalauzolt az őserdőben, hogy megtekinthessék a mostanra már elhagyatottá vált barlangokat, ahonnan a kommunisták valaha a nemzetüket fenyegették.
         De mi történt a lázadás vezetőivel? Lehetséges-e ugyanazt a feltétel nélküli amnesztiát biztosítani az ő számukra is? Nem egészen. Nem lettek megbüntetve, vagy száműzve. Helyette, fontos és felelősségteljes pozíciókat kaptak a táj kormányon belül, mivel felismerték a vezetői képességeiket, nagy munkabírásukat, és az embereik iránti elkötelezettségüket! Micsoda briliáns gesztus. Minek is pazarolnánk el az ilyen bátor és odaadó fiatalemberek képességeit?
         Ez egy igaz történet, amit még az észak-kelet Tájföldi katonáktól és a falusiaktól hallottam. Olyasvalami, amit a saját szememmel tapasztaltam. Sajnálatos módon, máshol alig számoltak be róla.
         A könyv írásakor, két férfi a volt kommunista vezetők közül, továbbra is országát szolgálja, mint miniszterek a táj kormányban.
Brahm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése