Az uralkodó három kérdése

    Meghívást kaptam egy perth-i oktatási szeminárium nyitóbeszédének megtartására. Meglepődtem a dolgon. Mikor megérkeztem a helyszínre, egy nő közeledett felém, hogy üdvözöljön; névtáblája elárulta, hogy az esemény főszervezőjéhez van szerencsém.
- Emlékszik rám? – kérdezte tőlem.
Ez egyike a legveszedelmesebb kérdéseknek.
Gondoltam, megjátszom az ostobát, és egy kurta „nem” választ adtam.
    Elmosolyodott, majd emlékeztetett, hogy hét évvel korábban előadást tartottam az iskolában, ahol igazgató volt. Egy történet, melyet ott elmondtam, gyökeresen megváltoztatta életútját. Lemondott igazgatói posztjáról. Fáradhatatlanul dolgozni kezdett egy olyan kezdeményezésen, ami az oktatási rendszerből kiesett gyermekeknek – utcagyerekeknek, fiatalkorú prostituáltaknak, drogfüggőknek – ad még egy esélyt, ami a helyzetükből kihozható. A program alapját, a hölgy elmondása szerint, az általam elmondott történet képezte. Egy könyvből, Lev Tolsztoj összegyűjtött novelláiból vettem én is, amit még tanulóként olvastam.

   Sok évvel ezelőtt, egy uralkodó az élet filozófiáját kutatta. Bölcsességre volt szüksége birodalma és önmaga irányításához. Az akkori vallások és tanítások nem voltak megfelelőek számára, így magából az élet tapasztalataiból akart gondolatokat meríteni.
   Végül rájött, hogy csupán három alapvető kérdés válaszaira van szüksége. Ezen válaszokkal a kezében lenne mindaz a bölcsesség, amire csak szüksége lehet. A három kérdés pedig:

  1. Melyik a legfontosabb idő?
  2. Ki a legfontosabb személy?
  3. Mi a legfontosabb, amit tehetsz?
   Hosszadalmas kutatás után, amik az eredeti történet java részét adják, egy remetétől kapta meg a válaszokat. Mit gondolsz, mik voltak ezek? Olvasd át újra a kérdéseket, kérlek. Ne haladj azonnal tovább az olvasásban.

   Mindannyian tudjuk az elsőre a választ, csak túl gyakran felejtjük el. Természetesen a legfontosabb idő a „most”. Ez az egyetlen időnk, valójában! Szóval ha meg akarod mondani a szüleidnek, mennyire szereted őket, és mennyire hálás vagy nekik, amiért a szüleid voltak. tedd meg most! Nem holnap. Nem öt perc múlva. Most. Öt perc múlva már gyakran elkéstél. Ha bocsánatot kell kérned a párodtól, ne kezd el gondolkodni azon, miért nem kéne. Csak tedd meg most. Ez lehet az egyetlen lehetőséged. Ragadd meg a pillanatot!
   A második kérdésre a válasz igencsak elrejtett. Maroknyi ember tudja rögtön a választ. Mikor még tanulóként elolvastam a megfejtést, napokig forgott velem a világ. Mélyebbre mutatott, mint bármikor is gondoltam volna. A legfontosabb személy az, akivel éppen vagy!
   Eszembe jutottak beszélgetések az egyetemi tanáraimmal, akik meg se hallották a kérdéseimet. Látszólag figyeltek, de belül el akartak hajtani. Fontosabb teendőik voltak. Ezt éreztem, és szörnyen bomlasztó volt. Visszaemlékeztem arra is, amikor bátorságomat összeszedve egy híres előadónak tettem fel egy személyes kérdést. Meglepve és örömmel tapasztaltam, hogy teljes figyelmét nekem szentelte. Más tanárok is arra vártak, hogy vele beszéljenek - én csak egy hosszú hajú hallgató voltam, mégis a fontosságomat éreztette velem. Óriási volt a különbség.
   A kommunikáció, és a szeretet átadása csak akkor működik igazán, bárkivel légy is, amikor ott, abban a pillanatban az az ember a legfontosabb számodra. Érzik. Tudják. Viszonozzák.
  Házas emberek gyakran panaszkodnak arra, hogy társuk nem hallgatja meg őket igazán. Valójában a partnerük nem érezteti velük a fontosságukat. A válóperes ügyvédek új szakma után nézhetnének, ha minden kapcsolatban élő ember emlékezne az uralkodó második válaszára, és a gyakorlatban is így élnének. Tehát mindegy, hogy milyen fáradtak vagy elfoglaltak vagyunk, amikor a párunkkal vagyunk, éreztetni kell vele: ő a legfontosabb személy az egész világon.
  Az üzleti életben, ha a mellettünk lévő ember egy potenciális vásárló, és úgy bánunk vele, mintha akkor ő lenne a legfontosabb személy a világon, eladásainkkal együtt jövedelmünk is megnövekszik.
   Az eredeti történetben az uralkodó megmenekül orvgyilkosai elől, mégpedig úgy, hogy a remetéhez vezető úton teljes figyelmét egy hozzá beszélő kisgyermeknek szenteli: amikor a hatalmas uralkodó egy egyszerű gyermekkel van, és az a fiú a legfontosabb számára a világon, megmenti az életét. Mikor barátok jönnek el hozzám egy-egy igen hosszú nap után, hogy elmondják bajaikat, eszembe jut a második kérdésre a válasz, és első helyre rangsorolom őket. Ez az önzetlenség. A részvét szolgáltatja az energiát, és működik.
  Az oktatási szeminárium szervezője is ezt az elvet követte, mikor először találkozott a gyermekekkel, akiken segíteni próbált. Sokuknak életükben az első alkalom volt ez, amikor fontosnak érezhették magukat, főleg egy befolyásos felnőtt társaságában. Ezen túlmenően, ítélkezés helyett valóban meghallgathatta őket. A kezdeményezés megfelelően alakult. A gyerekek érezték a feléjük irányuló tiszteletet, és működött a dolog.            
  Végül az igazi nyitóbeszéd mégsem az enyém volt. A gyermekek egyike állt fel utánam az emelvényre. Elmesélte élete történetét, mely családi tragédiákról, drogproblémákról és bűnözésről szólt, mígnem a program visszaadta számára a reményt, és hogy hamarosan egyetemre megy. Mire a végére ért, könnyes volt a szemem. Na ez volt a nyitóelőadás.
  Életed nagy részében egyedül vagy. Ekkor a legfontosabb személy számodra te magad vagy. Sokszor megbecsülheted magadat. Ki az, akit ébredéskor először észreveszel? Te! Mondod valamikor is, hogy „Jó reggelt, én. Legyen szép napom!”? Én igen. Ki az, akit elalváskor legutoljára észlelsz? Megint csak Te! Én jó éjszakát kívánok magamnak. Fontossá teszem magamat, sokszor a nap során. Beválik.
    Ami a harmadik kérdést illeti, hogy mi a legfontosabb, amit tehetsz? A törődés. Ebben benne van a töredelem is - például valaki törődötté válik-, de a gondoskodás is. A válasz rámutat, hogy a szándék a legfontosabb.
   Mielőtt több történeten keresztül is részletezném, mi a törődés, összefoglalnám az uralkodó három kérdését, a válaszokkal együtt:

  1. Melyik a legfontosabb idő?  Most.
  2. Ki a legfontosabb személy?  Akivel vagy.
  3. Mi a legfontosabb, amit tehetsz?  A törődés.
Brahm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése